Treenimotivaatio ja mistä sen löytää

 Hei sinulle tiistaihin.


Jokaisella meistä on tieto, että pitäisi liikkua ja syödä hyvin, niin jaksaa paremmin ja pysyy terveenä. Vaan mites voi itsensä motivoida kaiken kiireen keskellä? On kiire sinne ja tänne ja tuollakin piti olla jo... Avaan sinulle minun omia motivaattoreita ja miten jaksan pitää yllä motivaatiota, tai mistä sen löydän kun sohva houkuttaisi.

Ensinnäkin kumoan väitteen MINULLA EI OLE AIKAA yksinkertaisesti liikkua. kumoan sen siksi, koska jokainen, jolla on halu ja tahto liikkua, keksii sen oman tavan ja ajan päivästä liikkua edes hetken. Jos arvoissa on liikunta, niin sen eteen näkee vaivaa. (itse kävin välillä yrittäjäaikoina, pienen vauvan äitinä salilla 22-23 aikaan illalla, koska koin sen minulle hyvää tekeväksi ja tärkeäksi asiaksi). Ja ei en ollut väsyneempi, päinvastoin olin pirteämpi, koska liikunta piristää yleisesti ei vaan hetkellisesti liikuntasuorituksen jälkeen.

Ulkoinen motivaattori

Jos on ajatuksissa minun PITÄÄ liikkua, koska niin kuuluu tehdä, ei motivaatio pysy kauaa yllä. Jos ajatuksena että Laihdutan, koska minun vaan pitää niin tehdä, tai että haluan olla hoikka, koska ulkonäkö, EI motivaatio pysy kauaa yllä. Eli kaikki mikä tulee ns. ulkoa, pysyn terveenä, olen sairastunut, joten siksi minun on liikuttava, ulkonäkö jne, niin ne on heppoisia motivaation ylläpitäjiä, ne kantaa hetken, mutta ei kauaa.


Sisäiset motivaatiot

Jos kokee, että liikunta olisi hyvä olla osana elämää, ei osa kuuria, on jo paljon tukevammalla pohjalla. Jos kokee että liikunnasta saa hyvää oloa ja mieltä Motivaatio on jo todella vankalla pohjalla. Aluksi kun aloittaa liikunnan ja jos kunto on huono, saattaa liikunta olla sillä hetkellä kun sitä tekee niin ihan yhtä helvettiä, mutta kun sen on tehnyt, saa olla ylpeä itsestään ja kun sen hyvän mielen siitä saa, niin miksi ei tekisi sitä uudelleen, vaikka se liikunnan ajan oleva olotila ei olisikaan niin kovin hyvä.

Kunto kun paranee, niin liikunta helpottuu, aina ei ole kivaa liikkua pää hiessä ja sydän jyskyttäen, mutta se fiilis, kun olet antanut itsestäsi kaiken ja olet mennyt yli oman jaksamisen ja saanut sen mahtavan tunteen että JES! Siitä siinä on kyse. 

Välillä minuakin sohva houkuttaa, olisi kiva lueskella jotain ja vähän huilia, koska oli rankka päivä. Mutta todellisuudessa siitä liikunnasta saa paljon paremman mielen ja olon, kuin siitä sohvalla makaamisesta. Minä sanon itselleni aina näin= Nyt ylös, kohta olo ei ole näin väsy, itse liikut itsesi vuoksi.

Ajankäyttö

Minulla ei ole aikaa eikä mahdollisuutta mennä ryhmäliikuntatunneille ja sovitusti johonkin harrastukseen, niinpä minulla on HIIT treenit, olen kirjoittanut aikaisemminkin siitä. Ostin "Peppu palamaan 365"- treenit, mutta netistä löytyy paljon muitakin HIIT treenejä, joihin ei tarvita kummoisia jos ollenkaan välineitä, aikaa menee 20-30 minuuttia ja sen voi toteuttaa omassa olohuoneessa.

Minulle todella motivoiva itsessään on punttisali. Rakastan salihommia. Tykkään haastaa lihaksiani ja saan siitä itsestään jo sen motivaation treenata. Mutta minulla ei ole mahdollisuuksia mennä jonnekkin kauemmaksi salille, siksi olemme hommanneet kotiin kuntosalitarvikkeita ja laitteen. Ihan perus painoilla ja punteilla sekä tarvittaessa alussa erilaisilla vastuskuminauhoilla pääsee jo hyvään alkuun treeneissä.

Jokaisen on ajateltava sitä mihin jaksaa sitoutua, mistä tykkää, mihin on valmis uhraamaan aikaa ja paljonko aikaa on käytössä. Jos aikaa on vain minimin, suosittelen kokeilemaan HIIT treenejä ja erilaisia vastusnauha jumppia. Ne on todella tehokkaita ja antaa ihan varmasti jokaiselle haastetta sekä sitä liikunnan riemua. Aluksi HIIT on yhtä tuskaa, mutta nopeasti keho tottuu siihen rääkkiin ja se fiilis on todella mahtava sen jälkeen!

Mukavia liikuntahetkiä sinulle, toivottavasti olet löytänyt, tai löydät sinulle sopivat muodot liikkua ja pääset nauttimaan siitä tunteesta minkä liikunta oikeasti tarjoaa. Se on niin hyvän mielen tuoja, että pysyy psykologit loitolla =)


Kommentit