Kun korona astuu lähipiiriin


Mitkä kortit sait?


Hei sinulle sinne.

Halusin kirjoittaa tästä aiheesta, kun Korona siellä ja korona täällä, mutta entä jos se astuukin sinun lähipiiriisi tai sinun kotiisi etuovesta saapastellen sisään, sinun tietäen ja tiedostaen sen, että sinulla on siinä riskiryhmäläinen, tai olet sitä itse, joka on vaarassa saada taudin julmimman puolen esiin. Kun sinulle tulee kaikki se mitä maailmalla ja Suomessa nyt puhutaan niin aivan kasvojesi eteen ja asia konkretisoituu sinulle hyvin nopeasti ja iskien kuin nyrkillä kasvoihin.

Mitä sillä hetkellä mietit? Tuntuuko että talous on tärkein? Tuntuuko että nyt se koskettaakin minua, vaikka en niin uskonut? Mitä todella ajattelet? Tuntuuko se, että et nyt saakaan asuntolainaa enää niin kovin tärkeältä, tai että ei pääse ravintolaan syömään? Aloin pohtimaan tätä itse tänään, olen ollut kamalan positiivinen asian suhteen ja ollut toiveikas, että pysyisi tuo tauti nyt vaan kaukana, mutta mitä jos se sieltä hiippaileekin niin että sinun lähipiirissä sellainen henkilö, joka tätä ei saa missään nimessä saada, onkin altistunut Koronalle, ja on asetettu karanteeniin koska joku, jonka kanssa oli tekemisissä, onkin sairastunut.  

Korona se sieltä voi hiippailla sinun tai läheisesi viereen ihan salaa. Voin sanoa, että en murehdi yleensä kummoisemmin asioita, olen todella peruspositiivinen, mutta minulle pieni pelko tuolta hiippailee ja kuiskii, että mitä jos läheinen nyt sairastuukin, kun on ollut tekemisissä sellaisen kanssa, jolla on tauti varmennettu. Mutta silti, olen edelleen positiivisella mielellä. 

Pelolle on turha antaa nyt kamalasti sijaa, pitää asiaa pohtia ja pitää toki varautua, mutta sureminen ja surkuttelu ei ole tässä kohtaa ratkaisu mihinkään. Tuo taloudellinen puoli tuntuu ja on tuntunut minusta koko ajan ihan toissijaiselta (enkä minä ole asuntolainaa ollut hakemassakaan, mutta olen lukenut, miten elämä on joillain pilalla, kun ei voi nyt saada lainaa). Toki jokaisella on omat tavat käsitellä asioita ja jokaisella on omat taakat, en väheksy, mutta minä koen maalliset ja rahalliset huolet hyvin pienenä tämän koko taudin edessä. Pitänee toivoa, että vaikka altistuu, ei sairastu. Niin moni kieltoja rikkoo.

Tässä on turhaa paniikkia lietsoa, mutta kysyn vaan, että eikö vaan kaikki olla samassa veneessä? Eikö ne sairastuneet nyt vaan voisi pysyä siellä kotona!? On todella ärsyttävää, että kaikista rajoituksista, suosituksista ja kielloista huolimatta flunssainen ihminen lähtee kylille ja töihin. MIKSI ETTE USKO!? On minun kysymykseni. Ettekö ymmärrä, että vaikka sinä et sairasta pahasti, voi joku oikeasti olla hengenvaarassa. Tämä on mielestäni todella julmaa, ei voi sanoa enää edes, että ajattelematonta. Sitä se ei enää näinä aikoina ole. Se on itsekästä ja todella typerää muiden vaarantamista.

 Haluan tuoda esiin tämän ajatuksen, jotta sinä, joka siellä niiskutat ja mietit että lähtisikö jonnekin, niin sanon että älä mene!

Kommentit