Mitä minulle kuuluu tänään?

Hei sinulle uuteen viikkoon.

Mitä minulle kuuluu ihan oikeasti? Kuulkaas nyt olen tosiaan päättänyt että lähden sinne opiskelemaan. Meinaan lähteä lastensuojelupuolelle siis... mutta pieni m:llä alkava mutta on matkassa. Olen aikaisemmin kertonut että minulla on aika varmasti adhd ja sitä ei ole diagnosoitu. En kannata mitään sen kummempia diagnooseja, mutta nyt varmaan on pakko se käydä tarkastamassa tai no testit aloitetaan jo ensi viikolla. Koska yhdistettynä ADHD, oppimisvaikeus, lukihäiriö ja kunnianhimo on yhtä kuin todella kivinen opiskelupolku...

Minulla ADHD ilmenee muunmuassa seuraavilla tavoilla:
Energia pakkaantuu olen oppinut pidättelemään itseäni mutta se vie energiaani.
Minun on vaikea istua esim. Luennoilla paikallani
Minun on hankala keskittyä kauan samaan aiheeseen ja unohdan mitä tunti käsitti.
Minun on hankala lukea tentteihin varsinkin jos on yhtään kuivakas aine. Joudun patistelemaan itseäni.
Tehtävien palautus on haastavaa ajallaan
En lue ikinä mitään käyttöohjeita/reseptejä ruuista
Unohtelen tavaroita ja hukkaan niitä ihan kokoajan.
Kyllästyn todella nopeasti alkuinnostuksen jälkeen asioihin.

Tuon lisäksi olen todella periksiantamaton ja haluan arvosanoiksi kiitettäviä. Ajatukseni harhautuu helposti ja ulkoiset ärsykkeet lisäävät ongelmaani keskittyä. Tämän vuoksi joudun tekemään moninkertaisen työn jotta saan aikaiseksi oppimista. Nämä oli vain pieniä esimerkkejä tästä ominaisuudesta mutta aika keskeisiä noin koulua ajatellen. Katsotaan kuinka käy. Jos vaikka saisin esim. Pidennettyä aikaa pääsykokeen tekoon tms. Niin olisi aika hieno juttu. Minulle uudet tilanteet ja koe tilanteet on kuin maratooni olisi edessä. Eli isoja juttuja...

Muuten menee ihan hyvin. Arki rullaa. Kaikki hyvin. Näissä pohdinnoissa kohti joulua ja tällä viikolla leivommekin lisää pipareita:) ihanaa kun joulu sieltä tulla jolkottaa.

Kommentit

  1. Hei! Hurjasti tsemppiä opintoihin! Ja sitä ennen noihin tutkimuksiin. Nuo tavat jotka vaikeuttavat opintoja, kuullostavat hankalilta. Toivottavasti niihin löytyy jotain helpotusta.

    Ihanaa joulunodotusta teidän perheelle! Pipareiden leipominen kuullostaa hyvältä! Mullakin olisi tarkoitus tehdä keskiviikkona piparkakkutaikina, kunhan saan yövuorot tehtyä.

    VastaaPoista
  2. Hei kiitos Sumi:) joo nuo on sellaisia jotka normi arjessa ei niin haittaa ja joista olen valjastanut jopa vahvuuksiani mutta opinnoissa ne on vähän hankalia ominaisuuksia.

    Kiitos samoin teidän perheelle! Tsemppiä yövuoroihin ja hauskaa piparinleivontaa jahka sinne asti pääset :)

    VastaaPoista
  3. Heips! Meillä lapsi adhd-tutkimuksissa ja olen kyllä miettinyt, että minulta se on tainnut periytyä. Kiinnostaisi itsekin lähteä vielä opiskelemaan, mutta noita aivan samoja kuvaamiasi piirteitä löytyy minultakin. Ihanaa, että olet vaikeuksista huolimatta päättänyt pyrkiä kouluun. Onnea kokeisiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heips! Kiitos kannustuksesta ja ennen kaikkea kommentoinnista :) jos epäilet sinulla olevan ADHD oireistoa niin suosittelen kyllä että hakeutuisit itsekkin tutkimuksiin. Se ei ole noloa vaan päinvastoin ja koulutielle on mahdollista saada apuja jos adhd todetaan. Paljon tsemppiä teille :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kommentti ilahduttaa aina:)