Hei vaan sinulle.
Yhä useammat saavat sen diagnoosin. Add tai adhd. Johtuuko se siitä että osataan tutkia paremmin vai voiko joukko erinäisiä asioita olla lyhykäisyydessään adhd... En tiedä mutta sen tiedän että meillä asuu yksi (kaksi) adhd ominaisuuden omaavaa henkilöä. Teinimme ja minä joista jälkimmäinen ei ole diagnoosia hakenut mutta asian hyvin vahvasti todennut. Sanon ominaisuus Koska eihän se mikään sairaus ole.
Yhä useammat saavat sen diagnoosin. Add tai adhd. Johtuuko se siitä että osataan tutkia paremmin vai voiko joukko erinäisiä asioita olla lyhykäisyydessään adhd... En tiedä mutta sen tiedän että meillä asuu yksi (kaksi) adhd ominaisuuden omaavaa henkilöä. Teinimme ja minä joista jälkimmäinen ei ole diagnoosia hakenut mutta asian hyvin vahvasti todennut. Sanon ominaisuus Koska eihän se mikään sairaus ole.
Toisinaan hurisemme yhdessä lapsen kanssa joskus taas
toinen ruokkii toisen levottomuutta jolloin pitää sanoa että nyt tarttuu
levottomuus. Eihän se toista rauhoita mutta toinen sitten hurisee
toisaalla. Me suhtaudumme pääsääntöisesti ominaisuuteen humoristisen
positiivisesti. Se voi olla mahdollisuus ei uhka. Onhan se välillä
turhauttavaa kun sanot jotakin asiaa ties monettako kertaa ja ei vaan
mene perille asti mutta sellaista se on välillä. Ja tuo omia riskejään
näin teini iässä. Koitamme olla tarkkana niiden uhkien kanssa ja
herkällä korvalla kuunnella kaikkea miten teinillä menee ja kenen kanssa
liikkuu ja mitä touhuaa.
Elämää ADHD:na |
Elämä ennen teinin adhdn toteamista oli meillä hieman
ruuhkaisaa ja ajoittain lennokastakin emmekä niin edes huomanneet sitä.
Olimme tottuneet. Olihan hän eloisa lapsi ollut aina. . Koulussa meni
toisinaan aika kehnosti alisuoriutumisen vuoksi. Ihmettelimme tätä koska
hän on kyllä älykäs tapaus. Koe tilanteet olivat haastavia kun koko koe
oli siinä kerralla edessä ja tuntui teinistä ylitsepääsemättömältä.
Negatiivinen palaute koululta oli arkipäivää unohduksien
vuoksi varsinkin alakoulu aikaan ja hankaluudesta aloittaa koulutyö
tunnilla. Lapsi unohti pakata reppunsa. Muistutin. Hän unohtui tekemään
muuta. Kehotin pukemaan ja pakkaamaan repun. Vaatteet jäi. Kysyin onko
koulussa liikuntaa. Liikuntavaatteet mukaan. Syödäkin pitäisi. Onko
hampaat harjattu. Mites kengät muistitko ne. Loppujen lopuksi lapsi
lähti kouluun. Osa kirjoista jäi kotiin. Samaten linkkikortti. Tai edes
takki. Joskus koko reppu. Ja seuraavana aamuna sama rumba uudelleen ja
taas. Joka aamuinen juttu.
Tuolloin huolehdimme isän kanssa aamuisin ja iltapäivisin
paljon teinin muistuttamis asioita. Emme ajatelleet muuta kuin että hän
on perinyt minun menevän luonteen ja kaikki varmaan johtuu siitä ja
siitä että lapsi ei vaan malta keskittyä joihinkin asioihin. Hän on
todella hyvä käytöksinen ja sosiaalinen tapaus joka tulee ihmisten
kanssa toimeen. Eli käytösongelmia tai rajattomuus ongelmia tms. meillä
ei ole, todettakoon se nyt tässä kohti.
Sitten kun asiaa alettiin tarkemmin tutkimaan niin teinimme
sai hyvin korkeat pisteet adhd testeissä. Koulun puolesta useat
opettajat täyttivät testin me vanhemmat täytimme ja luokanvalvoja myös.
Juu-u pisteet olivat korkeat kaikki alkoi loksahtamaan paikoilleen.
Samalla huomasin että ahaa... Tämä kaikki hurina ja pakkaantuva energia
jota minullakin siis on, onkin ominaisuus nimeltään adhd... Se
selittääkin paljon. Tarkoitan PALJON . Luulin että luonteeni on vain
hieman eloisa. On varmaan osittain luonteestakin.. Mutta kyllä se adhd
täältäkin löytyy
.
Oman hurinani kanssa olen oppinut elämään vuosien mittaan
ja ehkä osin siitä syystä olen se mikä minä olen tänä päivänä ja saan
tehtyä niin paljon kaikkea ja saan aikaiseksi asioita. Varjo puolena
kyllästyn helposti ja tylsät pitkäveteiset asiat on äärettömän hankalia
toteuttaa en saa niitä kovin helposti aikaan ihan kuin edessä olisi
paksu ja korkea muuri jonka yli ei vaan pääse. ... Taasen hauskat ideat
haluaisin toteuttaa aina just nyt heti ja mieluiten montaa asiaa samaan
aikaan. ja siinä mieheni astuukin aina kuvioon ja painaa jarrua. Hän
palauttaa minut aina maanpinnalle ja sanoo että nyt ei ole hyvä idea
tämä. Hän tuntee minut ja osaa sanoa milloin puuttua. 16 vuotta
yhteistaivalta tallattu.
Olen oppinut tekemään mm. Listoja asioista joita minun
pitää tehdä. Niin energiani ei mene muistamiseen mitä pitää tehdä ja
niin kun on listattu niin tylsätkin asiat on vaan hoidettava. . Ja kun
on lista josta saa ruksittua pois kun on valmista on se kamalan
kannustavaa ja palkitsevaa. Samaa menetelmää käytin työelämässä.
Toimistotyö on adhdlle haastavaa.
Teinimme saa nykyään tukea koulussa mm. Saa tehdä tehtäviä
ja kokeita pienemmissä osissa tai pienemmissä ryhmissä jos huomaa että
keskittyminen on haastavaa. Koulu on ollut ihanan ymmärtäväinen ja
opettajat todella kannustavia. Positiivisen palautteen merkitys on myös
huomattu koulussa ja teinimme hyvin vihreää Wilmaan kerääkin. Teini
onkin nyt oppinut tunnistamaan milloin lähtee ns. Kirjoittamaan ja
saanut uusia työkaluja hillitä itseään ja hurinaa tai miten sen olon saa
purettua ja keskittymään paremmin meneillä olevaan.
Kaikki muut asiaan kuuluvat avut ovat myös käytössä. Niistä
on ollut meillä aivan valtava apu. Minun tai isän pitää todella harvoin
enää muistutella teinin rutiineista ja tehtävistä. Hän huolehtii omat
koulu jutut. On nostanut keskiarvoa todella hyvin ja koulu on taas
hänelle mielekästä. Meillä diagnoosin saaminen oli lapsen kannalta
äärettömän hyvä. Kaikki on mennyt nyt paljon paremmin. Kiva huomata että
teinillämme on helpompi olla <3
Onko muilla millaisia kokemuksia
Kommentit
Lähetä kommentti
Kommentti ilahduttaa aina:)