Hyvä ja edullisempi Moussakka ja pohdintaa minuudesta

Hei vaan!

Moussakkaa
Kreikkalaiset isoäidit kääntyisivät nyt varmasti haudoissaan jos kuulisivat että olen mennyt muokkaamaan moussakkaa näin, sanoisivat että tämä  ei käy, mutta minä kun olen kokeilun haluinen suomalainen kokkaaja kerron, että kyllä se käy =) maku on aivan loistava, meillä kaikki ottivat lisää, niin pieni ihminen, eskari, teini kuin isäntäkin tätä ruokaa... Vaikka on muuten kasviksia ! ja näin ruoka on edullisempi kuin perinteisesti tehtynä. Ohje on tässä, kuva on rajattu, koska uunista tuli niin hyvä tuoksu, että unohdin ottaa kuvan kun vuoka oli koskematon, muistin vasta kun yli puolet oli syöty... =)

Hyvä ja edullisempi Moussakka
Kastike:
Loraus öljyä
1 Sipuli
4 valkosipulinkynttä
400g jauhelihaa
2 prk tomaattimurskaa
n 1-1,5dl vettä
1 lihaliemikuutio
loraus (ehkä 1rkl) balsamicoa
isompi loraus (ehkä 2 rkl) sitruunamehua
ripaus sokeria
1 pkt sulatejuustoa

Valmistetaan ensin kastike: kuullotetaan hetki öljyssä kattilassa sipuli- ja valkosipulisilppua, lisätään jauheliha, ruskistetaan, lisätään tomaattimurska, huuhdellaan purkit vedellä kattilaan, lisätään lihaliemikuutio, balsamico ja sitruuna, ripautetaan makua pyöristämään vähän sokeria. lisätään sulatejuusto ja laitetaan hella pienemmälle ja haudutellaan. Käsitellään kasvikset:

1 Munakoiso
1 Kesäkurpitsa
8 keskikokoista perunaa

Munakoiso halkaistaan ja siivutetaan ohuiksi siivuiksi, kesäkurpitsa siivutetaan myös ohuiksi, samaten perunat. Ladotaan uunivuokaan kerroksittain. Kaadetaan kastike kasvisten päälle ja sekoitetaan vähän. Lorautetaan kerma päälle. Paistoin ensin 175c 1h ja sitten 150c n 45min... 

Pohdinta minuudesta:
Mietin välillä kaikenlaista, eilen illalla tuli mietittyä kuka minä olen, mistä minä tykkään, missä olen hyvä, entä missä tarvitsisin harjoitusta. Päädyin siihen että pyrin olemaan mahdollisimman hyvä niissä asioissa jotka koen tärkeänä, mutta aina on kehittämisen varaa. Olen keskeneräinen ihminen, en usko että voin sanoa olevani koskaan valmis, tuskin kukaan meistä voi, en tiedä.

Otan esimerkin pohdinnastani: Minä olen hyvä äiti. Rakastan lapsiani ja olen heille hyvä. Olen hyvä ruuanlaitossa, mutta leipomisessa esim kakun leipomisessa tarvitsisin harjoitusta, oikeastaan siksi koska minä olen suurpiirteinen, sekin on joko vahvuus tai heikkous, kumminko asian haluaa nähdä ja mistä kulmasta asiaa lähestyy. Minä tupsautan jauhoja, lorautan öljyä, ripautan sokeria... en mittaile. Leipominen vaatii tarkkaa mittausta hyvin usein. Tuossa pätee minuun niin moni asia, olen tuommoinen useassakin asiassa, olen asioihin heittäytyjä. Ehkä minun pitäisi harjaantua siinä, että välillä pysähtyisin enempi miettimään asioita, vai haluanko todella pohtia heittäytyäkkö vai ei? En usko että sitä haluan pohtia.

Mitä meille tekee ylipäätään liika miettiminen? Masentaako se mielen, koska välillä ainakin minä kun pysähdyn miettimään saatan päästä todella synkkiinkin ajatuksiin. On fiksua pohtia, mutta mihin asti ja mitä? Oletko sinä miettinyt kuka sinä olet? Missä sinä olet hyvä?Vai tekeekö meidän keskeneräisyys ja se että keskitymme joskus liikaa siihen mitä emme osaa, niin siihen että negatiivinen kierre on valmis. Mitäs jos keskittyisi enempi siihen missä on hyvä ja missä on jo onnistunut ja missä aikoo parantaa, eikä heikkouksiin ? 

Kommentit