Aamusämpylät ja pieniä ilonhetkiä

Hei vaan!

Päätin kokeilla sämpylöiden valmistusta niin, että leivoin illalla taikinan ja laitoin sämpylät odottelemaan jääkaappiin. Onnistui hyvin, oli maukkaita ja muutenkin meni nappiin.Aamuisin on ihanaa saada tuoretta leipää, mutta joskun ei jaksaisi alkaa heti leipomaan, joten päätin että kokeilen josko onnistuu niin että valmistelut on edellisenä päivänä... Ohje tässä:

Sämpylät
5dl vettä
1pss kuivahiivaa
3,5 dl Kaurahiutaleita
1 dl ruisjauhoja
1 dl kauraleseitä
2dl sämpyläjauhoja
vehnäjauhoja, olisiko ollut 7-8dl (niin että tulee löysä taikina)
Lorautus öljyä

Taikina tehdään, voi laittaa muitakin jauhoja kuin mitä minä käytin, oman mielen mukaan. Vaivataan hyvin, lurautetaan öljyä, annetaan kohota. otetaan kasoja kostein käsin jotka leivotaan sämpylöiksi. Laitetaan pellille ja pelti jääkaappiin, päälle leivinliina (joka tosin tarttuu kiinni, joten voi laittaa myös kelmua).

Aamulla uuni 225 paistetaan n. 20 min. ja valmista. Hyvää huomenta.

Koulut alkoivat, minulle tuotiin iso kasa yläasteen kirjoja ja eskari toi kirjan mukanaan myös mitkä oli tarkoitus päällystää... Olen siinä niin huono, että viivyttelin päällystämistä hetken, iltaan asti, jos tarkkoja ollaan, mutta sain kuin sainkin urakan tehtyä ja vaikka itse sanonkin niin se onnistui hyvin =) mitä nyt yhdestä kirjankulmasta puuttui suikale muovia, mutta paikkasin sen pienellä lisäpalalla muovia... jokin leikkausvirhe siis sattui, minulla on välillä joko hahmottamisongelma tai ongelma keskittyä, niin helposti käy noin... Olin iloinen kun sain urakan valmiiksi.

Minulle tuotti myös suurta iloa että teinimme meni viikonloppuna koulunalkajaisten kunniaksi kavereiden kanssa bileiden sijaan laavulle paistamaan makkaraa ja juomaan alkoholittomia limuja =) Sanoi samainen teini minulle että hänestä on ihanaa kun olen kotona hänen tullessa koulusta ja kun välipala on valmiina. Arjen pieniä mukavia kiitoksia. Näillä eväillä mennään eteenpäin ja toivon että näin jatkuisi pitkään.

Kommentit